Smedjebackens kommun, till startsida
Du är här:

Text


 

Pedagogiskt arbete

Avdelningen Humlans LeklådorPDF (pdf, 373.4 kB)

 

Pedagogiskt arbete på Myran

Förskolans gård är mycket rik på möjligheter till lek och observationer av årstidsväxlingar, djur och växter. Vi har fler olika arter av träd, vi har bärbuskar, valnötsträd, äppelträd m.m. Vi har därför valt att följa årstidsväxlingarna i naturen under ett år.

Hur gjorde vi? Vi har ett fyrdelat ”fönster” där barnen med hjälp av olika foton kan följa årstidsväxlingar och traditioner t.ex. jul påsk m.m. Vi kan byta foton utifrån vad som sker i naturen och vad som intresserar barnen. I samlingar och i enskilda samtal med barnen ute och inne utgår vi från barnens funderingar, men vi fyller också på med nya kunskaper. Vi sökte kunskap om fåglar via en app. Vi skapar och barnen får använda både kunskap, fantasi och samtidigt utvidga sina färdigheter. Genom böcker och film tex. ”Gruffalon”, ”Den vilda staden” har barnen vidgat sin fantasi, utvecklat ordförrådet samt fått till sig nya kunskaper.

Vad tänkte barnen? Barnen har varit engagerade och de har funderat mycket kring både djur och natur. De är duktiga på att ställa kluriga frågor som vi sedan sökt ytterligare kunskap kring. Almanackan är för dem en viktig del av arbetet med årstidsväxlingar.

Vad tyckte föräldrar? Föräldrar har främst uppmärksammat barnens skapande. För barnen är det också viktigt att ”vara på lappen” det vill säga vara den i turordningen som får dra lappen i almanackan. Detta får föräldrar ofta höra vid hämtning.

Vad såg pedagogerna? Barnens intresse för djur, natur och årstidsväxlingar är stort. De ställer nyfikna frågor som vi gemensamt söker kunskap om. Böcker, appar och filmer hjälper till med etta. Barnen har vidgat sina kunskaper och sin känsla för djur och natur.

 

Barnen fick titta på sin målade porslinskatt i en vecka innan nästa fick måla
Målad porslinskatt

 

Pedagogisk arbete på Knatte

Vi har sett att småbarnen är intresserade av att måla och skapa. Vi ville variera skapandet och sökte nya uppslag på nätet. Vi föll för beskrivningen där man låtit barnen arbeta med att måla en porslinskatt.

Varje barn har i tur och ordning fått måla och färglägga den från början vita porslinskatten. En vuxen fanns vid barnets sida för att stödja och uppmuntra. Barnet fick välja tre färger. Det var lätt för barnen att måla på katten och det blev tredimensionellt som en riktig katt. Den färdigmålade katten har sedan stått på en låg byrå i matrummet i ungefär en vecka, tills det var nästa barns tur att få måla. Dokumentation har skett genom foton av varje barn under skapandet.

Alla barnen visade intresse och vilja att måla katten. De satt olika länge, men det som man kunde konstatera var att barnen pratade om katten de målade, om andra katter och om sin familj m.m. Barnen uppmärksammade ofta den katt de målat gick fram till byrån och klappade den under dagen. Vi tolkade det som att de var stolta över sitt skapande.

Föräldrarna har, i viss mån, observerat arbete med den målade katten. En del har fotograferat den så att de kunde prata hemma om detta.

Pedagogerna kände att detta med målandet av katten gav så mycket mer än bara skapandet. Det gick lätt för barnen att måla katten och det gick bra att spola av färgen inför att nästa barn skulle måla. Varje barn har fått vara i fokus under skapandet och detta främjade språket och personalen har vidgat sin kunskap om barnet. Barn som annars inte är så språksamma partade mycket när de hade något ”för händerna”. Det som förvånade pedagogerna var barnens omsorg och försiktighet med porslinskatten. Den har stått så fint på byrån och inte ramlat i golvet en enda gång. Pedagogerna bedömer att de hade kunnat göra föräldrarna mer uppmärksamma på barens arbete, och på så sätt fått fler föräldrar att uppmärksamma barnens skapande.

 

Pedagogiskt arbete Knatte
Pedagogiskt arbete

Sidan senast uppdaterad: 2017-08-14
Webbredaktör: Eva Vinkvist