Smedjebackens kommun, till startsida
Du är här:

Pedagogiskt arbete

 

Förskolan Sagan, avdelning Alfons

Experiment med hela gruppen

Bakgrund:
Vi valde det för att stimulera barnens tänkande samt väcka deras intresse och nyfikenhet.

Hur gjorde vi?
Pedagogerna utförde ett flertal experiment för barngruppen. Dessa hittade vi instruktioner till
på nätet.

Vad tyckte barnen?
Barnen uppskattade experimenten väldigt mycket. De tyckte det var roligt och intressant. Ofta frågade de: ”Varför blev det så?” Barnen frågade hela tiden efter fler experiment.

Vad tyckte föräldrarna?
Barnen har berättat hemma och föräldrarna har frågat angående experimenten.Vi gjorde en dokumentation och satte upp den på anslagstavlan.

Vad såg pedagogerna?
Intresset var stort bland barnen. De äldre barnen kunde förstå vissa naturvetenskapliga samband och för de yngre var det mest den spännande upplevelsen som räknades. I detta tema fick vi med mycket naturvetenskap / teknik ur läroplanen.

Dramaresan med 5-åringarna

Bakgrund:
Vi såg ett behov av att få barnen att bemöta varandra på ett bra sätt.

Hur gjorde vi?
Vi har arbetat med en bok som heter ”Dramaresan”. Den tar upp olika känslor som t.ex utanförskap, vänskap, trygghet, glädje och ilska. Genom dramalek tillsammans med pedagogerna får barnen leka sig till kunskap, insikt och förståelse. De tränas till att bli känslomässigt kunnande, vilket i längden stärker dem som individer.

Vad tyckte barnen?
Barnen var engagerade och glada. De frågade ofta efter dramaresan.

Vad tyckte föräldrarna?
Barnen har pratat om detta hemma.

Vad såg pedagogerna?
Dramaresan som material tycker vi är jättebra! Teoretiskt såg vi att barnen vet hur det ska vara, men i praktiken fungerade det inte fullt ut. Vi har fått med de flesta läroplansmålen i detta tema.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pedagogiskt arbete på avdelningen Bamse!

Vi har arbetat med temat frukt och grönsaker. Detta gjorde vi för att många barn var rädda för att smaka.

Varje vecka vid samlingen fick barnen smaka på olika frukter och grönsaker. Även lite ovanliga sorter fick de prova. Vi vägde, mätte, tittade på färg och form. Tittade på jordgloben var de kom ifrån, hur de växte. Använde internet för information om de olika sorterna. Vi hade även ett prick system för att uppmuntra barnen till att vilja smaka på olika sorter. Målet var 5 prickar per dag.

De blev väldigt engagerade och ville veta redan på morgonen vad de skulle få smaka på i samlingen. Vissa barn var väldigt noga med att få ihop sina prickar. Efter avslutat tema har de fortsatt fråga om vi inte ska smaka olika frukter och grönsaker igen.

Föräldrarna säger att barnen har pratat mycket om detta hemma. De har även köpt hem ”nya” frukter som barnen fått smakat på förskolan. Vi har synliggjort detta på vår veckoplanering, pratat med föräldrar och genom dokumentation med bilder och text.

Vi har upplevt att barnen har tyckt det varit roligt och varit intresserade. De blev lite modigare på att smaka. Ett barns kommentar var ”Jag visste inte att jag tyckte om de där grönsakerna och frukterna.” Detta kommer vi att ha som ett återkommande tema.





Sidan senast uppdaterad: 2017-06-29
Webbredaktör: Eva Vinkvist