Smedjebackens kommun, till startsida

Det löpande bandet

Under temat ”Det löpande bandet” hölls årets Ahlbäckdagar den 12-13 oktober.

Arbetsmetoden ”det löpande bandet” skildrades dels genom historiska och nutida fakta och dels genom konst och litteratur.

Dagen inleddes med en mycket intressant historisk överblick av professor Maths Isacson.

Han beskrev metoden från dess ursprung i slakterierna och bilbranschen (Ford) i USA och hur den via tailorismen kom till Europa och så småningom till ett motsträvigt Sverige. Det dröjde ett tag innan arbetsmetoden accepterades, men väl här så etablerade den sig.

Fackföreningarna kämpade emot, men förgäves. Inom bransch efter bransch infördes ”det löpande bandet”. Under 80-talet stred Metall för ”det goda arbetet” och ”det löpande bandet försvann för gott – trodde man.

En föregångsman var Pehr Gyllenhammar på Volvos fabriker som i Kalmar och Uddevalla infört självstyrande grupper med fasta stationer där arbetarna byggde ihop hela bilen i stället för att montera ihop enstaka delar.

Under 90-talets ekonomiska kris kom ”det löpande bandet ”tillbaka och nu finns det i en mångfald av branscher. Bilbranschen, verkstadsindustrin, livsmedelsindustrin, paketering m.m.

Ta som ett exempel snabbköpskassörskornas verkligen bokstavliga ”löpande band”.

Även inom vårdsektorn kan man tala om, att principen om ”det löpande bandet” styr verksamheten. Allt skall gå fort och effektivt och tiden är noga uträknad för varje moment.

Anne Seppänen och Markku Miettinen visade hur ”det löpande bandet ” är belyst inom konsten. Årets ”Ahlbäckbild” är en bild av Hans Tollsten från livsmedelsindustrin.

Ett trettiotal bilder visades från olika branscher. Företrädesvis var det kvinnliga arbetare som avbildats och det var oftast manliga konstnärer som målat dem. Vi fick se alltifrån Anders Zorn med bilder från ett bryggeri till Gunvor Nordströms textila ”lokalvårdare” och Robert Nybergs kvinnor vid det löpande bandet. Bildvisningen ackompanjerades av sång och musik framförd av Markku Miettinen. Bland annat fick vi lyssna till Cornelius Wreeswijks ”Sången om Britt”.

Tre Ahlbäckpristagare berättade om sin konstnärliga gärning.

Roine Jansson inledde. Han har mest skildrat arbetet vid gruvorna i Sverige och Belgien och berättade hur han kombinerat sitt konstnärskap med sitt arbete inom räddningstjänsten. Han började sin bana både som konstnär och gruvarbetare vid Dannemora gruvor i Uppland och beskrev den rädsla han upplevde när han första gången gick ner i en gruva via hiss och stegar. En rädsla som snart försvann och ersattes av en fascination. Roine Jansson blev Ahlbäckpristagare år 2002.

Robert Nyberg fick sitt Ahlbäckpris 2009. Han berättade om sina föräldrar som båda var konstnärer och uppmuntrade honom. Robert Nyberg är en välkänd satiriker och gisslar mest den offentliga sektorn - företrädesvis vårdsektorn. Han bilder förenar skärpa och humor och har blivit en del av kampen för bättre arbetsvillkor. Han gav oss också en pedagogisk inblick i hur han bygger upp sina bilder och vad som gör om en bild ”lyckas” eller ej.

Ulla Zimmerman blev Ahlbäckpristagare 1996. Hon har en lång bana bakom sig som skildrare från olika arbetsmiljöer. De senaste åren har hon arbetet med ett projekt på Borås Lasarett, som går ut på att i särskilda undersökningsrum där patienten skall ligga orörlig under lång tid skall han/hon ha något intressant att fästa blicken på. Hon ville skapa oväntade möten och situationer på bilderna genom fantasi och färger. Genom intervjuer med patienterna fick hon fram vilka motiv som var mest önskvärda och inte överraskande blev det naturmotiv av olika slag. Viktigt var att bilderna skulle förmedla värme och harmoni. Bilderna sattes oftast upp i taket så den ryggliggande patienten hade något att titta på. Det var mycket djurbilder som delfiner, ekorrar och pingviner.

Projektet är mycket lyckat och bilderna omtyckta.

Metalls ombudsman Jan-Olov Carlsson från Volvos verkstäder i Umeå berättade om erfarenheterna från det löpande bandet i samtal med en panel med Kjersti Bosdotter och Maths Isacson.

Olika litterära texter föredrogs framför allt ur Maria Hambergs böcker ”På väg till natten” och ”Drömfabriken”. Författarinnan skulle själv ha medverkat men blivit hastigt sjuk. Publiken fick lyssna till inspelning av henne där hon läste ett avsnitt ur ”Drömfabriken”.

Fredagen avslutades med Jean Hermansons film ”Arbetets döttrar”.

Jean Hermanson blev Ahlbäckpristagare år 2004. Han avled i somras 2012 och filmen var förutom sitt passande tema även en hyllning till honom. ”Arbetets döttrar” skildrar arbetet vid ABBAS fiskkonserveringsfabrik och vid Malmö Strumpfabrik. Filmerna var inspelade under 80-talet och verkliga tidsdokument.

Det var enbart kvinnor på arbetsplatserna och de utförde sina monotona arbetsuppgifter med stort allvar och effektivitet. De upplevde sig inte som några ”offer” utan arbetade mycket samvetsgrant och fick sin glädje genom arbetsgemenskapen.

På lördagen bjöds det ”prova-på” i olika tekniker. Det var akvarell, akryl, grafik och smide.

En uppskattad programpunkt som skall återkomma.

Förra årets Ahlbäckpristagare Lennart Engström hade vernissage och visade utställningen  Retrospektiv en fotoutställning från Uppsala. Dessutom visades barns egna grafiska bilder som framställts under våren när skolelever fått undervisning i grafik. Vernissaget invigdes av Maths Isacson.

Under rundvandringen på utställningen i Meken underhöll Markku Miettinen och Johan Jansson med jazziga toner.

En höjdpunkt under Ahlbäckdagarna var naturligtvis utdelningen av årets Ahlbäckpris. Priset gick för första gången utanför landets gränser till den finska konstnären Reino Laitasalo.

Han fick priset med följande motivering:

”Reino Laitasalo bär titeln arbetarkonstnär med stolthet. Präglad av uppväxten i Pispala arbetarkvarter i Tammerfors har han fortsatt att skildra kvinnor och män på arbetsplatsen och i andra livssituationer. Konstnärskapet består av både svartvit grafik och färgstarkt måleri.

Det självpåtagna uppdraget har Reino Laitasalo utfört och gör så ännu med intensitet, inlevelse och integritet.”

Reino Laitasalo var mycket tacksam över priset och publiken fick lyssna till hans livsberättelse på finska tolkad till svenska av Anne Seppänen. Han berättade bland annat att stora inspiratörer varit de svenska arbetarförfattarna som Moa och Harry Martinsson, Eyvind Johnson m.fl. Han trodde sig också vara mer uppmärksammad i Sverige än i Finland och återkommer nästa år med en utställning i Meken under kommande Ahlbäckdagar.

Ahlbäckdagarna besöktes av sammanlagt ca 160 personer.

Läs mer i Fred Anderssons blogg ”Jakten på Arbetarkonsten”.länk till annan webbplats


Sidan senast uppdaterad: 2013-06-25
Webbredaktör: Marie Johansson

Kontakt

Johan Ahlbäckstiftelsen
c/o kulturförvaltningen Smedjebackens kommun
777 81 Smedjebacken

Tfn:0240-66 02 86 johan.ahlback@smedjebacken.se