- Start
- Boende och miljö
- Avfall och återvinning
- Sopor, slam och latrin
Sopor, slam och latrin
I Smedjebacken är det kommunägda bolaget Wessman Barken vatten och återvinning AB (WBAB) som sköter den praktiska delen av avfallshanteringen i Smedjebackens och Ludvikas kommuner.
Ansökan om dispens
Dispens från hämtning av avfall under kommunalt ansvar
För att du ska kunna få dispens från hämtning av avfall under kommunalt ansvar krävs att fastigheten inte används så att avfall uppkommer. Om du till exempel övernattar, lagar mat eller utför renovering kan det uppkomma avfall under kommunalt ansvar. Detta avfall får inte transporteras av någon annan än WBAB.
Ansökan om dispens från hämtning av avfall under kommunalt ansvar ska göras skriftligen till miljö- och byggavdelningen. Beslut om dispens brukar som längst beviljas i fem år och endast så länge som boende- och ägarförhållandena är oförändrade.
Miljö- och byggavdelningen tar ut en timavgift för handläggning av ärendet. Timavgiften betalas per påbörjad halvtimme och baseras på den faktiskt nedlagda tiden. Avgiften är per timme och handläggningstiden kan variera kraftigt för vissa ärenden. Om du skickar in kompletta handlingar samt lämnar kompletteringar i tid hjälper du oss, vilket gör att ditt ärende går snabbare och du behöver betala mindre i slutändan. Timavgiften för 2024 är 1210 kronor.
Vi tar ut handläggningsavgift för nedlagd tid, även i de fall ansökningar eller anmälningar inte resulterar i ett positivt besked. Avgift tas inte ut för ärenden som återkallas innan handläggning påbörjas.
Även om du beviljas dispens från hämtning av avfall kommer du att debiteras en årlig grundavgift enligt gällande renhållningstaxa. Observera att WBAB kan ta ut en avgift för hemtagning eller utkörning av sopbehållare. Frågor om renhållningstaxan samt om praktiska frågor kring sophämtning och renhållning besvaras av WBAB.
Dispens för avfall från enskilda avlopp
För att få längre tömningsintervall krävs att det finns en fungerande avloppsanläggning och att den används så sparsamt att förlängt tömningsintervall inte påverkar anläggningens funktion eller innebär risker för människors hälsa eller miljön.
Ansökan om dispens för eget omhändertagande av slam- och latrin eller utsträckt hämtningsintervall ska göras skriftligen till miljö- och byggavdelningen. Beslut om dispens gäller så länge som boende- och ägarförhållandena är oförändrade.
Miljö- och byggavdelningen tar ut en timavgift för handläggning av ärendet. Timavgiften betalas per påbörjad halvtimme och baseras på den faktiskt nedlagda tiden. Avgiften är per timme och handläggningstiden kan variera kraftigt för vissa ärenden. Om du skickar in kompletta handlingar samt lämnar kompletteringar i tid hjälper du oss, vilket gör att ditt ärende går snabbare och du behöver betala mindre i slutändan. Timavgiften för 2024 är 1210 kronor.
Miljö- och byggavdelningen tar ut en handläggningsavgift för nedlagd tid, även i de fall ansökningar eller anmälningar inte resulterar i ett positivt besked. Avgift tas inte ut för ärenden som återkallas innan handläggning påbörjas.
Sidan senast uppdaterad: