Dalarnas landshövding besökte Ludvika och Smedjebackens kommuner

Under måndagen besökte Dalarnas landshövding Helena Höij Ludvika och Smedjebackens kommuner.

På bilden syns från vänster från vänster Mikael Fältsjö, förbundschef VBU, Camilla Fagerberg Littorin, länsråd i Dalarna, Filip Elveling, Government and Institutional Relations Lead på Hitachi Energy, Maria Skoglund, kommundirektör Ludvika kommun, Leif Pettersson, kommunalråd Ludvika kommun, Helena Höij, Dalarnas landshövding, Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy i Sverige, Susanne Hedman Jensen, kommunchef Smedjebackens kommun, Fredrik Rönning, kommunalråd Smedjebackens kommun.

Besöket inleddes i Smedjebackens kommunhus, där landshövdingen fick en presentation av kommunernas styrkor och utmaningar. Lars Lindblom, vd på Samarkand2015, beskrev bolagets verksamhet och satte särskilt fokus på kompetensförsörjning.

Besöket fortsatte till restaurangskolan, där förbundschef Mikael Fältsjö berättade om VBU:s verksamhet.

Fantastiska möjligheter

Sista besöksmålet för dagen var Hitachi Energy. Där gav Tobias Hansson, vd för verksamheten i Sverige, en bild av de fantastiska möjligheter världens energiomställning medför. Sällskapet fick därefter en rundvandring på Power Transformers.

På bilden syns från vänster Mikael Fältsjö, förbundschef VBU, Lars Lindblom, vd Samarkand2015, Camilla Fagerberg Littorin, länsråd i Dalarna, Susanne Hedman Jensen, kommunchef Smedjebackens kommun, Maria Skoglund, kommundirektör Ludvika kommun, Leif Pettersson, kommunalråd Ludvika kommun, Helena Höij, Dalarnas landshövding, Fredrik Rönning, kommunalråd Smedjebackens kommun.