Kompetensförsörjning i fokus för feriearbetande ungdomar

Under två veckor har sex Smedjebacksungdomar feriearbetat som kommunutvecklare hos oss med uppdraget att ta fram en kompetensförsörjningsstrategi riktad mot unga. På torsdagen (22/6) presenterade gruppen sitt arbete.

Olle Andersson, Emrick Johansson Kaller, Ifraah Shulu, Iqra Shuluh, Elias Vetterskog och Saga Hillbom

Varje sommar feriearbetar en grupp ungdomar i funktionen kommunutvecklare med att specialstudera en fråga kopplat till sin egen ålderskategori. Årets tema var ”kompetensförsörjning sett ur ungas ögon” och uppdraget att ta fram en kompetensförsörjningsstrategi vänd till ungdomar.

-          Rekryteringsbehovet för offentlig sektor de kommande åren är stort, framförallt på grund av pensionsavgångar. Kompetensförsörjningsstrategier är därför jätteviktiga för att på ett bra sätt kunna möta behovet. Dagens unga är morgondagens anställda hos oss, så att vi hittar en väg framåt för att se till att vara en attraktiv arbetsgivare är jätteviktigt, säger kommunalråd Fredrik Rönning

Under två veckor har Iqra Shuluh, Ifraah Shulu, Olle Andersson, Emrick Johansson Kaller, Saga Hillbom och Elias Vetterskog utifrån intervjuer med jämnåriga tecknat en bild av hur unga ser på kommunen som arbetsgivare, hur unga tycker sig bemötas och vilka kommunala yrken som anses mest attraktiva/minst attraktiva.

Vidare så har man utgått från Smedjebackens kommuns befintliga kompetensförsörjningsstrategi och arbetat om den för att passa en ung målgrupp.

Slutsatser

Trygghet, tillit och flexibilitet är några av nyckelfaktorerna som ungdomarna trycker på är viktiga i relation till arbetsgivaren. Man värdesätter möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Ett ständigt föränderligt samhälle med nya trender och förändrade beteenden hos unga ses även det som något arbetsgivaren ska vara beredd att omvärdera och bemöta kontinuerligt för att unga ska vara mottagliga.

De fem mest attraktiva jobben inom kommunen ansågs vara: fastighetschef, ekonomichef, samhällsplanerare, IT-strateg och miljöinspektör.

Nöjda kommunvägledare med blodad tand

Gruppen är nöjda med sina veckor och är entusiastiska över vad de fått lära sig:

-          Det har varit jättekul att göra detta! Det var massor vi inte visste om kommunen, framförallt hur många olika yrken som finns. Vi kan absolut tänka oss att jobba här i framtiden, sade gänget i kör.

Ungdomarnas slutsatser tas nu med i det framtida arbetet för Smedjebackens kommun.