Uppleva och göra

Smedjebacken återigen utsedd till Dalarnas bästa friluftskommun!

För andra året i rad har vi utsetts till Dalarnas bästa friluftskommun av Naturvårdsverket.

Delas ut varje år

Priset Sveriges friluftskommun delas ut varje år för att stimulera och uppmuntra kommuners arbete med friluftsliv. Resultatet baseras på en undersökning som genomförs av Naturvårdsverket, Svenskt friluftsliv och Sveriges fritids- och kulturchefsförening.

Utmärkelsen utgår från en enkätundersökning bland kommunerna. Frågorna omfattar tre områden: kommunens planer för friluftsliv, information och samarbete, samt aktiviteter och insatser.

2022 placerade sig Smedjebackens kommun för första gången på förstaplats av länets 15 kommuner. En bedrift som nu alltså upprepats.

Medveten satsning

Utvecklingen är ingen slump, utan frukten av ett enträget arbete förklarar fritidschef Siw Östlund:

- Vi har klättrat stadigt sedan 2017 och har jobbat hårt med att utveckla friluftslivet i kommunen. Bland annat så har en omfattande inventering av våra vandringsleder har genomförts.
Utöver det så jobbar vi även nära våra föreningar och byföreningar och uppmuntrar till att stärka och berika kommunens olika besöksmål genom att dela ut föreningsbidrag som är sökbara för att kunna bygga exempelvis grillplatser. Sådana detaljer gör hela kommunen mer levande, berättar Siw.