Uppleva och göra

Första spadtaget avklarat – Nu inleds arbetet med skidskyttebanan på Hagvallen

På onsdagen (15/5) tog Magnus Hult, ordförande i NSK längd och Monica Forsgren, ordförande i Kultur- och samhällsbyggnadsnämnden det symboliska spadtaget som förkunnar att byggnationen av skidskytteanläggningen nu inleds.

Magnus Hult och Monica Forsgren

När NSK längd vid årsskiftet 2022/2023 beviljades ekonomiskt stöd från Smedjebackens kommun och Arvsfonden för sin storsatsning på Hagvallens skidstadion var byggnationen av en skidskyttebane i anslutning till längdspåren en central del i projektet.

Nu startar arbetet med att uppföra en skidskyttebana för 10-meterskytte med luftgevär. Totalt handlar det om åtta banor som de ansvariga räknar med ska stå klara till säsongen inleds.

- Det känns fantastiskt kul att vi kan göra denna satsning. Det blir ett lyft för vår klubb att kunna erbjuda skidskytte i vårt utbud, berättar Magnus Hult och tillägger att klubben rekryterat en ledare med skidskyttebakgrund som kommer stärka upp ledarteamet framöver.

Projektet föddes ur en efterfrågan från klubbens ungdomar om att kunna ha möjlighet till skidskytte.

- Idén kom upp och vi började jobba för att hitta en lösning. Nu står vi här några år senare och det är snart verklighet. Det känns toppenkul, fortsätter Magnus.

Monica Forsgren stämmer in.

- Det är fantastiskt med våra aktiva föreningar som hittar på lösningar och projekt som utvecklar inte bara deras egen verksamhet utan också vår kommun. Vi ser med spänning fram emot att komma hit och kika på premiärskjutningen, avslutar Monica.