Barn och utbildning

Tivolikalaset – En festlig temadag för samvaro mellan generationerna

Under den soliga torsdagsförmiddagen (16/5) var det storslagen fest på Solgårdens demensboende när barn och personal från Strandängens förskola kom på besök för en halvdag tillsammans full av mat, upptåg och festliga aktiviteter.

Förstora bilden

Evenemanget som arrangörerna valt att kalla Tivolikalaset föddes ur en önskan hos personalen på kostenheten att hitta ett sammanhang där man kunde servera mat tillsammans till de geografiskt närliggande verksamheterna på Strandängens förskola och Solgårdens demensboende.

- Vi ville skapa en temadag där barn och äldre kunde träffas och äta mat tillsammans. Det var utgångspunkten. Så vi satte samman en arbetsgrupp med personal från Solgården, Strandängen, personal från kostenhet samt Bärke Pastorat. I gruppen fanns också idéer om att göra ytterligare aktiviteter där barn och äldre kunde mötas. Därifrån föddes konceptet och temat med tivoli. Gruppen gjorde ett fantastiskt jobb med att hitta vägar fram för att sy samman upplägget, berättar kostchef Anna Hane Karlsson som är en av projektets förgrundsgestalter.

Dags för Tivolikalaset

Efter månader av förberedelser var det under torsdagen dags när Tivolikalaset gick av stapeln på Solgårdens rymliga utegård. När barnen anlände möttes dom av en salig blandning av festliga upptåg såsom allsång, lyckohjul, hunduppvisning och clownuppträdanden.

Tillsammans med de boende fick de sedan besöka de olika aktiviteterna i stationsform i den strålande solen. Både personal, barn och boende hade dagen till ära klätt ut sig i en allsköns blandning av klädnader. I vimlet syntes både superhjältar, prinsessor och ett och annat djur.

Kommunalråd Fredrik Rönning, för dagen utklädd till cirkusdirektör flanerade även han runt i den festliga stämningen och delade ut ballonger till besökarna.

- Vilken dag! Personalen har gjort ett otroligt jobb med att sätta samman det här. Man går bara runt och njuter av att se all glädje hos både barn och äldre. Man känner en otrolig stolthet över verksamheten vår personal bedriver! Hatten av, säger Fredrik som för dagen faktiskt bar en hatt han kunde lyfta på.

Efter rundvandring bland festligheterna samlades samtliga runt Bärke Pastorats personal som bjöd på stämningsfull allsång innan kostenhet bjöd på grillade hamburgare.

Efter lite ytterligare lek vinkade besökarna från Strandängen sen hejdå och traskade tillbaka till sitt efter en torsdag festligare än de flesta.

Fortsättning i sikte

Anna Hane Karlsson summerar en lyckad premiär av Tivolikalaset.

- Vi är fantastiskt nöjda. Syftet med detta är att skapa samvaro mellan generationer och bygga relationer mellan våra olika verksamheter, vilket vi verkligen kände att vi gjorde. Glädjen bland både äldre och barn gick inte att ta miste på. Nu planerar vi för fortsättningen. Stort tack till all vår personal, Bärke Pastorat men även ICA Bärkehallen och Coop Smedjebacken som sponsrat evenemanget, avslutar Anna.

Planeringen pågår för fullt för att genomföra liknande temadagar för samtliga särskilda boenden och närliggande förskolor i vår kommun.