Boende och miljö

Ytterligare bostadsbyggnation på gång i Smedjebacken!

Fastighetsutvecklaren Sakofall som tidigare uppfört bostadsrätter i Smedjebacken och i Söderbärke avser nu att fortsätta utveckla bostäder i vår kommun. Med ett nytecknat reservationsavtal på fastigheten Timmermannen tar företaget sats för att uppföra nya bostäder i centrala Smedjebacken.

Jennie Gunningberg och Fredrik Rönning på plats vid Timmermannen

Fastigheten Timmermannen i centrala Smedjebacken blir alltså nästa projekt ut för Sakofall bostadsutveckling i Smedjebackens kommun. Man har sedan tidigare uppfört två områden med bostadsrätter ett stenkast från Timmermannen längst med Kyrkogatan i Smedjebacken, samt ett liknande område med bostadsrätter på Söderbergs hage i Söderbärke.

Denna gång planerar man för att bygga hyresrätter.

- Vi har haft lyckade och efterfrågade projekt här i Smedjebacken senaste åren och vill gladeligen fortsätta utveckla bostäder här. Denna gång satsar vi på hyresrätter, något vi vet är väldigt eftertraktat, berättar Jennie Gunningberg, kund -& marknadsansvarig på Sakofall.

Trevåningshus

Totalt handlar det om 18 lägenheter om 2- och 3 rum och kök. Fastigheten omfattar tre plan och kommer vara utrustad med hiss.

Ett reservationsavtal innebär att företaget förbinder sig att köpa fastigheten när byggnationen drar igång. Något man avser göra så fort bygglov är på plats.

- Vår ambition är att sätta igång i höst, berättar Jennie.

Kommunstyrelsen ordförande Fredrik Rönning:

- Vår region utvecklas enormt mycket just nu och projekt som dessa är en viktig del i det. Vi är jätteglada över att Sakofall fortsätter satsa och bygga fina bostäder i vår kommun. Det är jätteviktigt för utvecklingen, avslutar Fredrik.